top of page
  • Foto van schrijverMarjorie

Wandelen na de maaltijd

Bijgewerkt op: 20 mei 2022

“Wandelen, in alle gevallen waar het mogelijk is,

is de beste remedie voor zieke lichamen,

omdat bij deze vorm van bewegen alle organen van het lichaam worden gebruikt.”

Healthful Living 129


Dit citaat werd meer dan honderd jaar geleden al geschreven. En het is nog steeds waar. Tegenwoordig is er een zeer grote hoeveelheid aan wetenschappelijke onderzoeken die aantoont dat wandelen, in het bijzonder na de maaltijd, een gunstig effect heeft op de gezondheid.


Wandelen is een eenvoudige sport, die door vrijwel iedereen gedaan kan worden. Je stapt de deur uit en je kan beginnen. Daarnaast heeft wandelen als extra voordelen dat je in de buitenlucht bent en als er niet te veel wolken zijn, krijg je er ook nog een portie zonneschijn bij!


Wandelen na de maaltijd


Wandelen voor je gezondheid

Dagelijks wandelen is erg goed voor je gezondheid. Deze manier van bewegen versterkt niet alleen de beenspieren, maar ook die van de romp, schouders en armen. Stevig lopen laat je dieper doorademen en stimuleert de bloedcirculatie. Dit heeft een gunstig effect op diverse aandoeningen en/of het voorkomen daarvan.


Tien minuten stevig wandelen na avondeten of elke maaltijd verlaagt de bloedglucose bij gezonde volwassenen met 1 punt. Ook bij mensen zonder diabetes stijgt de bloedglucose iets na de maaltijd. Hoeveel dit is, heeft onder meer te maken met wat je eet. Stijgingen en dalingen in de bloedsuiker kan diverse klachten geven. Maar een wandeling van slechts tien minuten kan deze schommelingen in de glucosewaarde verminderen. Het is volgens de wetenschappelijk onderzoekers aan te raden om na de maaltijd in beweging te komen om risico op het metabool syndroom (een stofwisselingsaandoening die kan leiden tot diabetes, een te hoog cholesterolgehalte en hart- en vaatziekten) te verkleinen.[i]


Andere onderzoeken tonen aan dat tien minuten wandelen na de (drie) maaltijden ongezonde vetten in het bloed verlagen. Ook heeft een ommetje na de maaltijd een gunstig effect op de hartslag en de bloeddruk.


Hoewel de meeste wetenschappelijke onderzoeken uitgaan van stevig doorlopen, is er ook research dat aantoont dat laagintensief wandelen ook de bloeddruk en de bloedglucose verlaagt.


Uiteraard is er ook onderzocht of wandelen na de maaltijd een gunstig effect heeft op de maag. Wat betreft brandend maagzuur zijn de resultaten wisselend. Sommige mensen krijgen juist meer last als ze kort na het eten gaan lopen. Anderen hebben juist baat bij een wandeling.

Aangaande kanker is aangetoond dat wandelen na de maaltijd een van de factoren die het risico op maag- en slokdarmkanker verkleint.


Op de emotionele gezondheid heeft wandelen een positief effect. In het bos wandelen heeft daarbij een sterker positief effect op de psyche dan in de stad.


Dagelijks wandelen HL130 Ellen White

Wandelen met God

Wandelen is een eenvoudige vorm van beweging, die vele positieve effecten heeft op de gezondheid. Een ander voordeel van deze sport is dat het mogelijk is om wandelen te combineren met een gesprek of bidden.


Als wij tot God naderen zal Hij ons naderen (Jakobus 4:8). God wil graag dicht bij ons zijn en met ons wandelen. “Want u bent de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft: Ik zal in hun midden wonen en onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn.” 2 Korinthe 6:16.


In de Bijbel staan ook veel teksten, die spreken over wandelen in Zijn wegen. Bijvoorbeeld deze Bijbeltekst met een belofte over onze gezondheid:

“Heel de weg die de HEERE, uw God, u geboden heeft, moet u gaan,

opdat u leeft, en het u goed gaat,

en u uw dagen verlengt in het land dat u in bezit zult nemen.”

Deuteronomium 5:33.





Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page