top of page

Water drinken

“In gezondheid en ziekte is zuiver water een van ’s hemels kostbaarste zegeningen.

Het juiste gebruik daarvan bevordert de gezondheid.

Het is de drank die God beschikte om de dorst van mens en dier te lessen.

Het vrije gebruik van water om te drinken voorziet in de behoeften van het gestel

en helpt de natuur om ziekte te weerstaan.”

De weg tot gezondheid, hoofdstuk 17.

 


Voldoende drinken is belangrijk, dat weet iedereen. Vaak wordt water aangeraden als beste keuze om te drinken. Wat maakt dat water de beste drank is?


waarom puur water drinken het beste is

Water drinken in de Blue Zones

Mensen in de blue zones, plaatsen op de wereld waar de meeste mensen het gezondst oud worden, drinken vooral water. Een nieuw onderzoek laat zien dat goed gehydrateerd blijven, steeds voldoende water drinken dus, een sleutelrol speelt in het verouderingsproces. Uit het onderzoek bleek dat mensen van middelbare leeftijd met een hoger natriumgehalte in hun bloed sneller verouderen. Hun biologische leeftijd is dan ouder dan hun kalenderleeftijd. Ze hebben ook meer kans om chronische ziekten te ontwikkelen - zoals diabetes, hartfalen en dementie - en om vroegtijdig te sterven. [1]

 

Stimuleert de stofwisseling

Drink twee glazen water op een lege maag en je krijgt een piek van het bijnierhormoon noradrenaline in je bloedbaan, vergelijkbaar met een paar sigaretten of enkele koppen koffie. De snelheid van je stofwisseling wordt binnen een uur tot 30 procent verhoogt. H2O is daarmee de veiligste, eenvoudigste en goedkoopste manier om je stofwisseling te stimuleren.


Eén glas kan al voldoende zijn om de noradrenaline wakker te schudden, maar twee of drie glazen geven een iets groter effect.


Als je een bètablokker gebruikt, werkt deze strategie helaas niet. Bètablokkers worden voornamelijk voorgeschreven bij hartaandoeningen of hoge bloeddruk en eindigen meestal op “-lol”, zoals atenolol, bisoprolol, metoprolol of propranolol. Deze groep medicijnen blokkeren de bètareceptoren, een soort ontvangers voor adrenaline en noradrenaline. Als deze receptoren geblokkeerd zijn, heeft de (nor-)adrenaline geen effect. Dus als mensen bijvoorbeeld metoprolol gebruiken, wordt de metabolische boost voorkomen.

 

Let op: drink niet meer dan drie glazen (750 ml) per uur, want dan ga je de hoeveelheid vocht die je nieren aankunnen te boven. Gebruik ook goede dingen met mate! Houd je aan de hoeveelheid vocht die je behandelend arts heeft aangegeven als je te maken hebt met een hart- en/of nierfalen.

 

Met een snufje zout of een lekker smaakje?

Moet het gewoon water zijn? Vocht is vocht, of het nu een smaakje heeft of niet. Het lijkt niet uit te maken, toch?


Het maakt wel uit. Als je probeert om flauwvallen voor een bloeddonatie te voorkomen, werkt iets als vruchtensap niet zo goed als gewoon water. En als je probeert te voorkomen dat mensen duizelig worden als ze opstaan, werkt water wel. Maar dezelfde hoeveelheid water met toegevoegd zout werkt niet. Wat is er aan de hand?


Vroeger dachten we dat het uitzetten van de maag de oorzaak was. Als we eten, verlegt ons lichaam de bloedstroom naar ons spijsverteringskanaal, deels door noradrenaline vrij te geven om bloed van onze ledematen naar maag en darmen te brengen. Maar het oprekken van de maag met twee glazen zout water, geeft geen boost van de stofwisseling. Maaguitzetting kan het effect van puur water drinken dus niet verklaren. Nu weten we dat ons lichaam osmolariteit, de concentratie van stoffen in een vloeistof, lijkt te detecteren. Light-frisdrank heeft, net als thee, ongeveer tien keer zoveel opgeloste stoffen als kraanwater. Je maag signaleert of je puur water, bouillon of light-frisdrank drinkt. Hoe? Dat is nog onbekend, maar op welke manier dan ook, ons lichaam kan het zien.


Temperatuur

Maakt het uit welke temperatuur het water dat je drinkt heeft?


IJskoud water drinken

Om een halve liter water van kamertemperatuur naar lichaamstemperatuur te brengen heeft het lichaam slechts 6 calorieën nodig. Dit legt geen gewicht in de schaal als het gaat om afvallen.

Maar hoe zit het met echt koud water? Er wordt geschat dat je lichaam meer dan 150 calorieën verbrandt als je ongeveer een liter water in de vorm van geschaafd ijs eet. Dat zou je kunnen vergelijken met de hoeveelheid calorieën die nodig is om één kilometer te rennen. Je lichaam warmt het gegeten ijs echter niet op door vet te verbranden, maar door ervoor te zorgen dat het verder zo min mogelijk warmte verliest. Daarom wordt de bloedtoevoer naar de huid beperkt met behulp van noradrenaline.

IJskoud water vermindert dus de bloedcirculatie in de huid. Tussen water op kamertemperatuur en op lichaamstemperatuur wordt geen significant verschil in de doorbloeding waargenomen.


Heet water drinken

En heet water dan?

In koude omstandigheden kan je je lichaam helpen door warm water te drinken. Onderzoekers ontdekten dat je lichaam de temperatuur van hetgeen je drinkt detecteert en het snel drinken van warm water (52°C) hielp proefpersonen om makkelijker hun lichaamstemperatuur op peil te houden. Dat kan handig zijn voor mensen die werken of sporten in koude omstandigheden. [2]


Bij warm weer wordt wel eens gezegd dat warme thee beter helpt tegen de hitte en de dorst, hoewel velen de neiging hebben om dan water uit de koelkast of vriezer te nemen.

In een onderzoek [3] raakten de proefpersonen licht uitgedroogd door te fietsen in een warme, vochtige omgeving. Je temperatuurregulatie heeft door dehydratie en hittestress de neiging om de bloedcirculatie en verder vochtverlies door zweten te onderdrukken.

Na de inspanning kregen de proefpersonen water te drinken van 5°C, 16°C, 26°C of 58°C. De hoeveelheid mochten ze zelf bepalen.

Slechts enkele minuten nadat ze begonnen te drinken, nam de zweetproductie toe. Maar hoe kouder het drinkwater, hoe minder zweet. Van het koele water (16°C) werd het meest gedronken en van het hete water beduidend minder.

Volgens deze resultaten zou het drinken van koel kraanwater de beste keuze kunnen zijn bij uitdroging.

 

Wat betekent dit voor jou?

Puur, schoon water is de beste drank in vele omstandigheden.

Kies de temperatuur van je drinkwater zodanig dat je comfortabel de goede hoeveelheid ervan kan drinken.




Bronnen

Recente blogposts

Alles weergeven

Vitamine D

Comentários


bottom of page